ایا واقعا حاکمیت موجود در افغانستان خود را نیازمند کدرهای علمی ومسلکی میدانند؟

نوشته : سید مرتضی (مروت )

 با به قدرت رسیدن دو باره طالبان مردم انتظار داشتند که با استفاده از تجارب نظام های گذشته و درس گرفتن از خطا ها و اشتباهات شان که منجر به سقوط شان شد و حین سقوط نظام ، هیچ کسی از عامه ای ملت برای دفاع از آن یک هفته ایستادگی نکرده و نظام جمهوریت با همه داشته هایش بدون مقاومت تسلیم طالبان گردید. برای نظام داری در این عصر ایجاب می نماید تا کدر های علمی و مسلکی برای چرخاندن دستگاه اداری وسیاسی کشور نقش مثبت خویش را ایفا می کردند و گذشته از اینکه چه کسی در سطح رهبری نظام است ، بخش خدمتگذاری برای ملت قابل ملاحظه است که باید افراد تحصیلکرده و با تجربه در امور اداره کشور گماشته می شد و استعداد ، تعهد و تحصیل و تجربه را معیار گزینش اداره چیان نظام قرار میدادند 

قرآنکریم در رابطه به محول کردن مسئولیت ها می فرماید :  إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا [النساء:58]. 

ترجمه : یقینا الله تعالی شما را امر می کند که امانت ها را به اهل آن بسپارید وهرگاه میان مردم حکم می کردید به عدل حکم نمایید ، یقینا الله تعالی شما را به آن موعظه می کند و به یقین که الله تعالی شنوا وبینا است . 

سپردن وظایف دولتی امانت عامه ای مردم وملت است که باید به اهل آن سپرده شود ، اهلیت شامل ، استعداد ، تحصیل ، تخصص، تجربه ، تعهد می شود که حین توظیف مامورین نظام به آن توجه صورت گیرد. 

و سپردن وظایف حکومتی که امانت های مردم است برای افراد غیر متخصص خیانتی با خدا و رسول خدا و عامه ای مردم است . 

در زمان پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه وسلم هرگاه کسی علاقه به ماموریت حکومتی میداشت و پیشنهاد می کرد که مرا به ماموریتی بگمار ، حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلم اهلیت او را مطالعه می کرد سپس برایش ماموریت میداد: 

عن أبي ذر رضي الله عنه قال: قُلتُ: يَا رسُولَ الله، أَلاَ تَسْتَعْمِلُنِي؟ فَضَرَبَ بِيَدِهِ عَلَى مَنْكِبِي، ثُمَّ قَالَ: «يَا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّكَ ضَعِيفٌ، وَإِنَّهَا أَمَانَةٌ، وَإِنَّهَا يَوْمَ القِيَامَةِ خِزيٌ وَنَدَامَةٌ، إِلاَّ مَنْ أَخَذَهَا بِحَقِّهَا، وَأَدَّى الَّذِي عَلَيهِ فِيهَا». متفق علیه  

ترجمه : از حضرت ابوذر رضی الله تعالی عنه روایت است که گفت : گفتم : یا رسول الله ! آیا مرا ماموریت نمیدهی ؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم با دست خود به شانه ام زد سپس فرمود: ای ابو ذر! تو ضعیف هستی ، و ماموریت امانت است ، وماموریت در روز قیامت ذلت و پشیمانی است ، مگر کسی که آنرا به حقش بگیرد و آنچه بروی لازم است اداء نماید . 

می بینیم پیامبر بزرگ اسلام شخصیتی چون ابوذر را وظیفه ای رسمی نمی دهد و او را ضعیف میداند و او را اهل این وظیفه نمی داند . 

نظام اسلامی را باید در سیرت پیامبر و اصحاب کرامش مطالعه کرد ، کسانیکه دعوای نظام اسلامی را نداشتند و هر جرمی وجنایتی کردند همه مسئولیت به خودش و طرز فکرشان بر میگردد ، ولی وقتی دعوای بلند وبالا صورت می گیرد و اجراات نادرست را به اسلام و نظام اسلامی پیوند میدهند ، این کار خطرناکتر از حاکمیت بی دینان است . 

سپردن امور نظام به افراد نا اهل خیانتی با بندگان الله است ، ودر نظام اسلامی رفق و یسر وآسانی از خصوصیات زمامداران مومن است . 

عن عائشة رضي الله عنها مرفوعاً: «اللهم من وَلِيَ من أمر أمتي شيئاً، فشَقَّ عليهم؛ فاشْقُقْ عليه». متفق علیه  

ترجمه: از حضرت عائشه رضی الله تعالی عنها مرفوعا روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند : ای پروردگارا ! کسی که از چیزیاز امر امتم را متولی میگردد ، سپس بر ایشان سختی و خشونت می کند ، تو بر ایشان سختی و درشتی کن. روایت از بخاری و مسلم . 

طالبان که در کشور حاکم شدند ، عناصر کم سواد وبی سوادی که در جریان جنگ با نظام پیشین با ایشان سهم داشتند در بخش های تخصصی نظام بدون در نظر داشت ، تحصیل ، تخصص و تجربه تعیین نمودند ، ملا صاحب که جز چند کتاب فقهی و صرف و نحو چیزی نخوانده است و املاء وانشاء را بلد نیست در جایگاه یک داکتر طب در ریاست صحت عامه ولایت و ریاست شفاخانه ها گماشته اند، طالب بی سواد  را در بخش ریاست آب و برق تعیین نموده اند ، اندیوال دیروزی سنگر جنگ را به عنوان امتیاز در مستوفیت و بانک تعیین کرده اند که بیچاره نه ضرب را بلد است و نه تقسیم را ، وهمه متخصصین را کنار زده همه را مجبور به فرار از کشور نمودند. 

شرط تقرر در بست های دولتی این است که باید شخص درخواست دهنده وظیفه از دلگی مشر طالب تصدیق اشتراک در جنگ های قبلی را داشته باشد . 

بناء حاکمان فعلی طرحی و اراده ای برای اداره ای موفق و ترقی و پیشرفت کشور ندارند و حقوق عامه ای مردم ، پست های مهم دولتی را به عنوان امتیاز در مقابل جنگ برای طالبان خود توزیع می نمایند . 

امیدوارم طالبان به اشتباهات خویش پی برده روش نظام داری شان نه به اسلام مطابقت دارد و نه به یکی از نظام های غیر اسلامی مروج دنیا . 

حاکمیت اینچنانی را برای ملت افغانستان تسلیت می گویم . 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا