قضات افغانستان مقیم کشورآلمان برای نجات جان صدها تن از قضات مورد تهدید در افغانستان طی گرد همآیی داد خواهی نمودند ومحترم قاضی طاهری در زمینه سخنرانی نمودند.

 خانم ها ، آقایون  ، اهل رسانه ها ، داد خواهان عزیز برای نجات قضات افغانستان که همه، امروز در این  محل ، گرد هم جمع شده اید ، خدمت همه عرض احترام داشته میخواهم توجه شما را به نکاتی چند جلب نمایم . ،  

بعد از سقوط دور اول طالبان نظام جمهوری اسلامی افغانستان با حمایت و پشتیبانی جامعه جهانی وکشور های تاثیر گذار با معیارهای حکومت داری مدرن و داشتن سه قوه تاسیس شد،  قوه قضاییه یک رکن مهم جمهوری اسلامی افغانستان با داشتن قضات حقوق دان و مسلکی طی بیست سال گذشته  بطورخستگی نا پذیرتلاش کردند مطابق معیارهای محاکمه عادلانه در مطابقت به قوانین نافذه کشور، عدالت را در جامعه افغانستان به بهترین وجه تامین کنند. 

هزاران تن از فارغان دانشکده های حقوق وشرعیات دانشگاه های ملی وبین المللی به سطح  دکتورا، ماستری و لیسانس پس از فراگیری مضامین اختصاصی حقوقی و قانونی درامتحان کانکورستاژقضایی شارت لیست میشدند بعد ازسپری نمودن آزمون وکامیاب شدن  درآن ، به یک دوره دوساله کورس ستاژ قضایی راه پیدا کرده؛ قوانین، میثاق ها و معاهدات ملی وبین المللی را فرا میگرفتند ، دستگاه های امنیتی و اداره کنترول و مراقبت قضایی پیرامون سوابق زندگی و سلوک آنها تحقیق میکردند تا از عدم رابطه ای شان با گروه های افراطی وسیاسی اطمینان حاصل نمایند. 

 فارغین ستاژ قضایی بعد از ادای سوگند به حکم رییس جمهور انسلاک قضایی را به دست آورده ، دربست های لازم در چوکات قوه ای قضائیه  تعین می گردیدند. 

قوه قضاییه افغانستان از حمایت های  جامعه بین المللی برخوردار بود  وکشورهای جرمنی، امریکا، فرانسه ، انگلستان، ایتالیا و کانادا برای ارتقای ظرفیت قضات حمایت های مالی و تعلیمی مینمودند که این برنامه ها از طریق موسسات بین المللی توسط موسسه  GIZ ، IDLO .  و Maxplank    تطبیق میگردید. 

قضات افغانستان پس از آموزش موضوعات حقوقی با معیارهای جهانی توانستند با اجراات قانونی و احکام عادلانه، در مبارزه علیه  تبعیض جنسیتی ،خشونت علیه زنان و اطفال و تبعیض علیه  اقلیت های مذهبی و قومی نقش مثبت خویش را ایفا نمایند  

در گذشته که زنان درافغانستان از تبعیض جنسیتی رنج میبردند به همین منظورقوه قضاییه افغانستان ، غرض رسیدگی بهتر به قضایای خشونت علیه زن محاکم اختصاصی رسیدگی به جرایم خشونت علیه زن را درچوکات قوه قضاییه ایجاد کرده بود که زنان میتوانستند بدون هیچ نوع تبعیض جنسیتی علیه مرتکبین جرایم خشونت علیه زن اقامه دعوا کنند 

با تاسف امروز زنان افغانستان از این حق محروم اند 

قاضیان جمهوری اسلامی افغانستان ، به تطبیق قوانین نافذه کشورمکلف بودند تا وفق آن برای مرتکبین جرایم مختلف  تعین جزا کنند،  به همین اساس هزاران تن از متهمین خشونت علیه زن، ناقضان حقوق بشر، آدم ربایان، قاچاقبران مواد مخدر، اعضای گروه داعش و اعضای طالبان را محکوم به اعدام یا حبس ابد کردند 

حالا که نظام جمهوری اسلامی افغانستان ازهم پاشیده طالبان همه ای قضات را خلاف موازین ملی وبین المللی از وظایف شان منفک ومورد تعقیب ، تهدید و شکنجه قرار داده اند. 

همچنان تمامی مجرمین از بندها رها شدند؛ این مجرمین تا حال دها قاضی را کشته ویا مورد تهدید جسمی  روحی قرار داده اند  یک تعداد  از قضات  درحالت فرار و پنهانی زندگی میکنند و هر روز ما شاهد کشتار، شکنجه و تعقیب آنها توسط مجرمین رها شده از زندان ها و یا ادارات گروه طالبان هستیم  . 

با سپاس از کشور ها خاصتا دولت فدرال آلمان که تعداد محدودی از قضات به عنوان پناهنده پذیرفته و انتقال داده است وتعدادی دیگر مورد  پذیرش قرار گرفته است که در پاکستان و ایران وداخل کشور در انتظار بسر می برند و جمع بزرگی از قضات تا هنوز از هیچ ادرسی تاییدی پناهندگی دریافت نکرده اند و همه روزه مورد اذیت و آزار و تهدید قرار دارند . 

ما جمعی از داد خواهان برای قضات افغانستان در کنار هم جمع شدیم تا صدای رسای قضات گیرمانده در حلقه ظلم و تهدید برای حامیان حق و عدالت و در کشور های مختلف جهان ، خاصتا کشور های اروپایی و آلمان باشیم تا در تسریع روند انتقال قضات دریافت کننده پیام های پذیرش پناهندگی داخل افغانستان و  کشور های همسایه ( ایران و پاکستان ) اقدامات لازم را روی دست گرفته و در طی مراحل اداری وپذیرش بقیه قضات افغانستان همکاری نمایند. 

 ما خواسته های خویش را در پیوند به قضات مورد تهدید در افغانستان طی صدور  قطعنامه ای بیان داشته از همکاری های کشور المان وسایر کشور ها که به داد خواهی ما گوش داده و اقدامات لازم مبنی بر پذیرش و انتقال قضات افغانستان انجام میدهند قبلا سپاسگزار یم . 

با احترام 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا