26 دلو روز 1367 روز فرار نیروی های اتحاد شوروی از افغانستان

افغانستان طی یک قرن  اخیر  واندی شاهد کشمکش ها و تحولات بزرگ سیاسی و نظامی بوده که پای سه قدرت بزرگ جهانی به آن کشانده شده است ، انگلیس ها اتحاد شوروی و امریکا ومتحدینش که تاریخ در مورد هریک از این هجمات یاد داشت های خویش را تحریر داشته و یا می نویسد.

از هریک حوادث در روز و موقع آن بحث خواهد شد ولی امروز 26 دلو روزی است که اتحاد شوروی وقت به تاریخ 6 جدی 1358  از زمین و هوا به افغانستان یورش آورد و خواست نظام های کودتایی حلقات ملحد خلق و پرچم را در این کشور حفظ نموده و از افغانستان گذشته به آب های گرم برسد و از این طریق و با سازماندهی کودتا ها و لشکر کشی ها خواب حاکمیت بر جهان را تحقق بخشد.

ولی نمیدانست که قبل از آن که به آب های گرم برسد باید از دریا خون عبور نماید و با گذشت ده سال  قتل عام یک و نیم میلیون افغان ، مهاجرت اجباری بیش از شش ملیون در پاکستان و سه ملیون به ایران و بمباران ، تخریب منازل و کشتزار ها و ویرانی همه ابادی های وطن ، پس از تلفات چشمگیر و خسارات جانی و مالی و بدنامی جهانی واز دست دادن هیبت افسانوی اش مجبور به فرار گردید.

مایه و محور اصلی قیام و جهاد علیه تجاوز شوروی نهضت جوان اسلامی در افغانستان بود که ملت را درکنار خویش بسیج نموده با فداکاری وتقدیم قربانی های بی شماری بالاخره شوروی پس از تحمل خسارات مختلف در 26 دلو 1367 ازافغانستان فرار نمود.

ما این روز را به عنوان یکی از روزهای مهم تاریخ جهاد در کشور خویش گرامی میداریم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا